RSS

[ARTIKEL] Renungan Di Hari Jumaat

Renungan kita 1

Rukun beragama mempunyai usul usul tertentu. Usul agama bermaksud mulanya sesuatu dengan asbab & cara beramal serta menghadapnya dengan berpandukan Al-Quran.

Renungan kita 2

Untuk beragama,rukun agama memainkan peranan sebagai panduan untuk menuju kejalan yang diredahai ALLAH melalui sunnah 2 yang dianjurkan oleh rasullullah s.a.w

Renungan kita 3

Matlamat hidup Adalah suatu usaha yang jitu berpandukan Al Quran dan Sunnah Rasullullah s.w.a bagi mengembalikkan martabat agama & ummah agar beriman dengan jitu kepada Yang Esa.

Renungan kita 4

Maksud hidup bermula dengan usaha terhadap keruntuhan ummah,Maka fikir untuk itu terserlah dengan usaha yang gigih dan pengharapan hidayah dari Allah.

Renungan kita 5

Hidup perlu ada padanya niat,maksud,fikir & matlamat,Bermula niat dengan jiwa yang tenang.Jiwa yang tenang datangnya dari hati yang kasih.

Renungan kita 6

Kebaikkan bersedekah di akhirat itu ada 5 iaitu menjadi naungan di masyar,mudah hisab amal berat timbang amal,mudah dititi sirat & naik darjat di surga.

Renungan kita 7

Bala Allah akan datang kepada mereka yang berbuat mungkar juga kepada kepada mereka yang kononnya Alim tetapi tiada berbuat apa2 terhadap kemungkaran itu.

Renungan kita 8

Tidak ada yang lebih baik begi seorang lelaki di akhirat kelak selain dari mampu menyelamatkan ibubapa,anak-anak dan isteri2nya dari api neraka.

Renungan kita 9

Kasih sayang diantara suami isteri itu akan menjemput rahmat Allah dan menghapuskan perasaann kianat terhadap keduanya.

Renungan kita 10

Pintu syurga terbuka luas kepada mana2 wanita yang menjaga solatnya puasanya dan taatnya kepada suami dengan penuh rasa cinta,kasih dan sayang
Renungan kita 11

Pahala jihad boleh diperolehi oleh seseorang isteri dengan melayan baik & penuh kasih sayang terhadap suaminya yang pulang dalam keadaan letih dan lesu.

Renungan kita 12

Mereka yang malu untuk memohon kepada Allah selalu adalah di antara yang tertipu dengan muslihat syaitan dan itu adalah bibit2 kufur.

Renungan kita 13

Iman itu pada Roh,Ehsan itu pada hati,Islam itu pada jiwa dan Amal itu pada diri.

Renungan kita 14

Ilmu (Wahyu)itu datang dr langit (Malaikat Jibrail) pengetahuan datangnya dr membaca & kuliah ilham pula dr pengamataan,renungan & pengalaman.

Renungan kita 15

Jgn disesali dgn pengalaman pahit didlm khidupan krn ia adalah satu ilmu,wadah dan panduan di dalam perjalanan untuk mendapat keredhaan Allah.

Renungan kita 16

Jgn letakkkan KeESAan Allah di dalam akal fikiran kita Setinggi2 ilmu dunia ini yg mampu kita kecapi hanyalah umpama setitis air di lautan.

Renungan kita 17

Jgn tertipu dgn bisikkan syaitan yang mahu menghindarkan kita dr berdoa&memohon kesejahteraan krn Allah s.w.mengarahkan kita supaya sering meminta & berdoa kepadaNya.

Renungan kita 18

Bermula menunaikan hak kpd ibubapa adalah dgn melapangkan hati & jiwa mereka.Lapangkan hati mereka dgn menunaikan hak siasah mereka berserta dgn doa.

Renungan kita 19

Bermula berjalan menuju Allah adalah dgn menunaikan hak kpd ibubapa dgn sempurna selagi ianya tidak melanggar kehendak Allah dan Rasul.

Renungan kita 20

Sesungguhnya segala ujian,godaan,gangguan dan tentangan itu izin Allah semata2 mahu melihat kesungguhan dan memantapkan wadah keimanan.
Renungan kita 21

Awasi selangkah berjalan mencari keredhaan Tuhan,akan di halang dgn berbagai ujian,godaan,gangguan & tentangan.Hanya keikhlasan shj menjadi bekalan.

Renungan kita 22

Semua Ilmu yg dipelajari perlu mendapat tunjuk ajar ulamak.Carilah ulamak atau guru yg tidak mempunyai kepentingan duniawi.

Renungan kita 23

Ilmu itu hanyalah panduan.Yg menyemarakkan ilmu itu adalah yg mengamalkanya.Ilmu yg dibaca & di ajar Shj tidak bermanfaat anda.

Renungan kita 24

Rukun beragama mempunyai usul2 yg tertentu.Usul agama bermaksud bermulanya sesuatu dgn sebab & cara untuk beramal yang berpandukan Al Quran

Renungan kita 25

Diantara rukun di dalam agama adalah Rukun Iman,Islam,Hati,Yaqin,Quddus,Ruhul,Amri,Perang (nafsu)Perpaduan,Harian dan Rukun Hakikat.

Renungan kita 26

Untuk beragama,rukun agama memainkan peranan sbg panduan menuju ke jalan yg diredhai Allah terutamanya melalui sunnah2 yg di anjurkan Rasullulah.

Renungan kita 27

Matlamat kehidupan adalah suatu usaha yg jitu berpandukan Al-Quran & sunnah bagi mengembalikan martabat agama yg bertunjangkkan keimanan kpd Allah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...