RSS

[ARTIKEL] Solat Istikharah



Dari Saad Bin Abi Waqas r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda:
Di antara kebahagian anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya . (Hadis 146 Mastika Hadis Jilid 2)
Solat istikharah ialah sembahyang untuk meminta perkhabaran, petunjuk dalam memilih umpamanya antara dua kerja.
Hanya boleh beristikharah untuk benda yang harus sahaja. Benda yang sememangnya haram atau wajib tidak dibenarkan.
Dalam hadis yang lain:-
-Tidakkan menyesal orang yang beristikharah
Sabda Nabi:
“Tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka bermusyawarah dan tidak ada kekurangan bagi orang yang suka berhemat”(HR.Thabrani).
Kalau sudah beristikharah dan Allah dorong untuk melakukan sesuatu (cenderung kepada sesuatu), mestilah patuh.
Bila?
Solat Istikharah boleh dilakukan sama ada siang atau malam, terutamanya bila hati terasa tenang.
Berapa lama?
Buatlah sehingga 5 atau 7 malam. InshaAllah diberi petunjuk. (tidak semestinya melalui mimpi)
Cara beristikharah:
Istikharah digalakkan berdasarkan hadis Jabir yang menyebut,
“Rasulullah saw mengajar kami beristikharah pada semua perkara sebagaimana baginda mengajar satu surah daripada Al-Quran.” (Hadis 147 Mastika Hadis Jilid 2). Kemudian hendaklah ia berdoa dengan membaca:
Wahai tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmuMu dan memohon takdirMu dengan kekuasaanMu. Dan aku memohon daripada kelebihanMu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib.
Wahai tuhanku sekiranya engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, didalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untuk ku serta permudahkannya untuk ku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui bahawa perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupan ku serta kehidupan ku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku. Berikanlah kebaikan di mana saja aku berada dan jadikanlah aku ini orang yang redha atas ketentuanMu.
Sumber: http://goo.gl/U8lJe

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Unknown said...

new balance, soccer jerseys, celine handbags, reebok shoes, babyliss, vans, asics running shoes, nike roshe, hollister, nike trainers, lancel, timberland boots, hollister, wedding dresses, nfl jerseys, gucci, p90x workout, valentino shoes, louboutin, instyler, jimmy choo shoes, nike air max, abercrombie and fitch, converse outlet, beats by dre, soccer shoes, vans shoes, baseball bats, oakley, mont blanc, bottega veneta, ralph lauren, nike huarache, longchamp, hollister, iphone cases, mac cosmetics, chi flat iron, ferragamo shoes, mcm handbags, insanity workout, north face outlet, north face outlet, birkin bag, herve leger, nike air max, ray ban, ghd, lululemon, giuseppe zanotti

Unknown said...

doudoune canada goose, louis vuitton, swarovski crystal, pandora jewelry, pandora charms, moncler, bottes ugg, ugg,uggs,uggs canada, swarovski, marc jacobs, links of london, juicy couture outlet, thomas sabo, canada goose outlet, canada goose outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, montre pas cher, canada goose, louis vuitton, karen millen, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, pandora jewelry, replica watches, moncler, moncler, canada goose, moncler, ugg boots uk, ugg pas cher, toms shoes, pandora charms, moncler, moncler, juicy couture outlet, wedding dresses, moncler outlet, moncler, coach outlet, canada goose, canada goose, louis vuitton, hollister, canada goose uk, supra shoes

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...