RSS

Datuk Ambiga – Siapakah Datuk Ambiga Pengasas Perhimpunan bersih ?



KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu diminta meneliti siapa sebenarnya Datuk Ambiga Sreenevasan sebelum mengikut telunjuknya yang meminta rakyat supaya mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini.
Penganalisis politik berpendapat orang Melayu harus melihat kembali sejarah tindak tanduk Ambiga yang pernah menimbulkan kemarahan umat Islam terutamanya orang Melayu di negara ini sebelum secara membuta tuli mengikut kehendak dan telunjuknya.
Bekas Presiden Majlis Peguam itu adalah orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001.
Majlis Peguam telah menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga telah mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam.
Beliau turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincangkan dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A).
Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam, namun Majlis Peguam yang diterajui oleh Ambiga tetap meneruskan forum tersebut.
Justeru penganalisis politik berpendapat bahawa tindak tanduk Ambiga memperlihatkan diri beliau sebagai seorang yang tidak menghormati undang-undang dan perlembagaan dan dengan itu orang Melayu terutamanya harus memikirkan semula hasrat untuk menyertai perhimpunan haram 9 Julai yang diketuai oleh Ambiga.
Penganalisis politik bebas dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Datin Paduka Prof Dr Ramlah Adam berkata sebagai seorang peguam, Ambiga sudah tentu arif mengenai undang-undang dan perlembagaan negara.
“Ambiga tahu sekiranya penganjuran sesuatu perhimpunan tidak mendapat permit daripada pihak polis maka perhimpunan itu tidak boleh dilakukan. Kita tidak faham kenapa dia tetap juga mahu meneruskan perhimpunan haram itu walaupun mendapat bantahan daripada pelbagai pihak,” katanya kepada Bernama.
Tegasnya keperluan untuk menganjurkan perhimpunan haram itu juga tidak jelas kerana jika penganjur ingin menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), mereka boleh menggunakan saluran yang betul seperti membuat kenyataan di surat khabar dan media elektronik dan bukannya mengadakan demonstrasi haram.
Pemerhati politik dari Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) Prof Datuk Dr Zainal Kling pula menyifatkan semua golongan yang terlibat dalam penganjuran perhimpunan haram itu adalah tidak layak dan tidak patut menjadi pemimpin termasuk Ambiga.
Katanya, mereka terlampau mengikut parti politik tertentu yang memperjuangkan ideologi politik masing-masing sedangkan mereka sendiri pun tidak ‘bersih’.
“Mereka sebenarnya lebih baik melakukan tunjuk perasaan sebagai parti politik dan bukan sebagai NGO.
“Jadi orang akan faham maksud dan matlamat mereka (pemimpin politik)terutama orang awam tentang kacau bilau dalam parti masing-masing seperti PKR yang tidak bersih, DAP yang selalu bermaharajalela atau autokratik, dan PAS yang tidak mengikut atau sudah lari daripada perjuangan asal mereka,” katanya.
Zainal turut menyifatkan tujuan perhimpunan haram itu adalah semata-mata untuk melindungi ‘kekotoran’ yang sedang berlaku dalam parti pembangkang.
“Mereka sedang cuba melahirkan keadaan kacau bilau, huru hara dan anarki yang semua ini berniat memberi isyarat buruk di mata dunia dan mereka meniru taktik yang sedang dilakukan oleh negara yang menghadapi huru-hara,” katanya.
Rakyat patut mengambil iktibar dan memerhati perilaku serta taktik parti pembangkang yang menggunakan politik semata-mata untuk kepentingan kekuasaan mereka sendiri, katanya.
– BERNAMA

Ambiga Sreenevasan – Penganjur Perhipunan BERSIH
Nama: Ambiga Sreenevasan
  1. Agama Hindu
  2. Bekas Presiden Majlis Peguam
  3. Orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001.
  4. Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga telah mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam.
  5. Turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincangkan dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam, namun Majlis Peguam yang diterajui oleh Ambiga tetap meneruskan forum tersebut.
  6. Penyokong Tegar Kes Murtad
  7. Menawarkan khidmat guaman percuma kepada umat Islam yang hendak murtad sekiranya dibawa ke mahkamah persekutuan.
  8. Penyokong kuat kepada seorang wanita India yang hendak memohon menjadi peguam syarie dan nasib baik permohonan ditolak

Majlis Peguam telah menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
14 Tuntutan  Suruhanjaya Antara Agama (IFC)
  1. Anak yang dilahirkan oleh ibu bapa islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang islam.
  2. Orang bukan Islam yang memeluk islam hendaklah diberi kebebasan keluar dari islam tanpa dikenakan tindakan undang-undang.
  3. Kes orang islam yang keluar dari agamanya hendaklah dikendalikan oleh mahkamah sivil.
  4. Perkataan Islam tidak perlu dicatatkan dalam mykad seorang muslim.
  5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki memeluk agama Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orangg Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.
  6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.
  7. Orang-orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberi hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.
  8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan Islam sebagimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
  9. Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
  10. Bible dalam bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
  11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar disemua sekolah.
  12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahas ibunda masing-masing.
  13. Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnyadigunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
  14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Unknown said...

hollister, moncler, canada goose outlet, canada goose, moncler, pandora jewelry, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, pandora charms, moncler, canada goose, montre pas cher, louis vuitton, swarovski crystal, links of london, louis vuitton, toms shoes, juicy couture outlet, canada goose, moncler, marc jacobs, canada goose outlet, moncler outlet, doudoune canada goose, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, karen millen, ugg,uggs,uggs canada, moncler, sac louis vuitton pas cher, ugg pas cher, juicy couture outlet, swarovski, moncler, ugg boots uk, thomas sabo, wedding dresses, canada goose uk, bottes ugg, coach outlet, replica watches, pandora charms, supra shoes, louis vuitton

Unknown said...

michael kors outlet, ralph lauren uk, nike free run uk, michael kors, hollister pas cher, lacoste pas cher, ray ban pas cher, true religion outlet, converse pas cher, nike blazer, michael kors outlet, kate spade handbags, michael kors outlet, north face, coach outlet, abercrombie and fitch, north face, hogan, burberry outlet online, nike roshe, air force, michael kors, lululemon, ugg boots, vanessa bruno, michael kors, new balance pas cher, michael kors, coach purses, michael kors outlet, sac guess, coach outlet, ray ban uk, hollister, replica handbags, tn pas cher, hermes, nike air max, oakley pas cher, mulberry, true religion jeans, timberland, ugg boots, nike air max, burberry, true religion jeans, nike air max, true religion jeans, vans pas cher, michael kors outlet

Unknown said...

new balance, soccer jerseys, celine handbags, reebok shoes, babyliss, vans, asics running shoes, nike roshe, hollister, nike trainers, lancel, timberland boots, hollister, wedding dresses, nfl jerseys, gucci, p90x workout, valentino shoes, louboutin, instyler, jimmy choo shoes, nike air max, abercrombie and fitch, converse outlet, beats by dre, soccer shoes, vans shoes, baseball bats, oakley, mont blanc, bottega veneta, ralph lauren, nike huarache, longchamp, hollister, iphone cases, mac cosmetics, chi flat iron, ferragamo shoes, mcm handbags, insanity workout, north face outlet, north face outlet, birkin bag, herve leger, nike air max, ray ban, ghd, lululemon, giuseppe zanotti

Unknown said...

doudoune canada goose, louis vuitton, swarovski crystal, pandora jewelry, pandora charms, moncler, bottes ugg, ugg,uggs,uggs canada, swarovski, marc jacobs, links of london, juicy couture outlet, thomas sabo, canada goose outlet, canada goose outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, montre pas cher, canada goose, louis vuitton, karen millen, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, pandora jewelry, replica watches, moncler, moncler, canada goose, moncler, ugg boots uk, ugg pas cher, toms shoes, pandora charms, moncler, moncler, juicy couture outlet, wedding dresses, moncler outlet, moncler, coach outlet, canada goose, canada goose, louis vuitton, hollister, canada goose uk, supra shoes

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...