RSS

Bolehkah wanita menjadi pemimpin menurut Islam?

Walaupun adakalanya nampak bagus jika wanita menjadi pemimpin negara, kononnya berjiwa lembut, berjiwa keibuan, memahami hati dan sebagainya, namun Islam melarang wanita menjadi pemimpin.

Dalam sebuah rumahtangga pun wanita tidak boleh menjadi pemimpin (melainkan ketika suami tiada, maka dia mewakili suami), apa lagi dalam sebuah negara. Dalam solat jemaah pun jika ada lelaki maka wanita tidak boleh menjadi pemimpin solat @ imam.

Begitu juga wanita tidak boleh menikahkan dirinya sendiri melainkan mesti ada seorang wali. Dan macam-macam lagi sebab mengapa wanita tidak boleh jadi pemimpin termasuklah sentiasa mengalami haidh, beranak, emosi sentiasa tidak stabil, keluar rumah pun mesti ditemani muhrim dan sebagainya.

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka menafkahkan sebahagian harta mereka." (Surah an-Nisa : Ayat 34)

"Tidaklah aku pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya sehingga dapat menggoyangkan laki-laki yang teguh selain salah satu di antara kalian wahai wanita." (Hadith Riwayat Al-Bukhari)

"Suatu kaum itu tidak akan bahagia apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita". (Hadith Riwayat Al-Bukhari)

"Tidak akan berjaya suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin)." (Hadith Riwayat Al-Bukhari , At-Tirmizi dan An-Nasaie)

Jika wanita mahu juga menjadi pemimpin, maka keadaan sudah menjadi tidak sistematik lagi dan bercelaru. Masing-masing lelaki perempuan mahu memerintah antara satu sama lain. Lama-kelamaan dunia akan menjadi semakin haru-biru.

Maka Malaysia pula jangan pandai-pandai mahu bercita-cita dan melantik wanita menjadi ketua negara lah nanti. Sebelum bala bencana yang lebih dasyat menimpa.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...