RSS

Bisphenol A (BPA) AWAS









Apa itu BPA?

BPA singkatan kepada sebatian kimia organik iaitu Bisphenol A.

Bahan ini digunakan untuk membuat plastik polikarbonat dan beberapa resin tertentu yang digunakan dalam produk harian contohnya bekas minuman guna semula, botol susu bayi, peralatan dental, peralatan sukan dan termasuklah CD dan DVD. Sifatnya jernih dan tahan.

Sebatian ini boleh menggangu sistem endokrin kerana ia hampir sama dengan hormon manusia yang dikatakan boleh menganggu kesihatan. Ia juga bersifat estrogenik - lebih kepada hormon wanita.

Pada 2010, pihak Food and Drug administration (FDA) USA telah menyatakan kebimbangan kesan BPA terhadap bayi dan kanak kanak. Pada bulan September, Canada menjadi negara pertama menyatakan bahawa BPA bersifat toksid sehubungan itu EU dan Canada telah mengharamkan BPA dalam pembuatan botol susu bayi. Ini berhubung kepada beberapa kajian yang dilakukan terhadap kesan Neuro, otak, kanser, reproduktiviti, dan beberapa kesan lain terhadap bayi.

Baru baru ini disiarkan di dada media , menurut pandangan Prof. Madya Mohd Pauzi Zakaria dari Jab. Alam Sekitar , UPM, BPA dan Nonylphenol memberi kesan negatif kepada kaum adam kerana ia boleh menukarkan ciri lelaki kepada wanita. (Opss ini bukan berita gembira bagi golongan 2 alam sorry kerana ia juga toksik.)

( hmm patutlah ramai bebudak gay hehe... mungkin lah kot)

Dalam science news laman web sciencedaily Ogos 26, 2010 menyatakan terdapat bukti bahawa BPA mengubah hormon dalam lelaki. Ia mengubah sedikit produksi sperma dan menganggu hormon lelaki. (Eh.. kalau ayam disuntik estrogen tu kita makan ada effect ker... musykil musykil. Peliharalah ayam kampung makan jagung)

Ini kerana kedua bahan kimia di atas mampu menghapuskan hormon semula jadi badan dan bersifat estrogenik - estrogen hormon wanita kann..

Sebelum itu juga saya ada terbaca terdapat botol susu bayi yang dibuat lebih selamat tidak mengandui BPA.

Melalui wikipedia, mengikut kod resin plastik yang biasa ada mark/tanda pada plastik macam segi tiga recycle tu, kod 07 dan 03 besar kemungkinan boleh melepaskan BPA kedalam minuman atau makanan yang dibekasnya. Plasik dengan kod 1 - 6 lebih selamat.

Terdapat kajian dibuat dan dipersetujui bahawa BPA boleh meningkatkan risiko kanser.

Jadi saudara saudari sekelian, bijak bijak lah jadi pengguna.
Sekarang internet mari kita boleh tahu dari apa bahan dibuat menggunakan kod.

AWAS telur pun boleh dibuat palsu dengan bahan kimia. Tapi ini bukan cerita palsu sila search BPA and health di google atau di wikipedia.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...